• De Firma

De impact van livestreaming.

Livestreaming wordt een steeds populairdere manier voor merken om contact te maken met hun publiek, zichzelf op de markt te brengen en specifieke producten en lanceringen te promoten.

Tegenwoordig gebruikt meer dan 35% van de marketeers live video als onderdeel van hun socialemediastrategie en dit aantal lijkt nog hoger te worden.

Waarom is livestreamen zo belangrijk? Er zijn veel redenen waarom dit medium recentelijk de mainstream is binnengeschoten, en veel redenen waarom het een nog groter deel van ons online leven lijkt te gaan worden. Voor bedrijven ligt hier enorm veel potentieel.

In dit artikel bekijken we waarom livestreaming zo handig is voor merken en laten we u enkele manieren zien waarop u het in uw voordeel kunt gebruiken.


Wat is de impact van livestreaming? Hier zijn slechts enkele van de belangrijkste voordelen van dit medium om uw publiek te bereiken en uw merk te laten groeien.


Mensen willen livestreams zien. 82% van de mensen geeft de voorkeur aan live video van een merk boven standaard posts op sociale media. Deze grote vraag betekent dat bedrijven die geen gebruik maken van livestreaming hun publiek niet geven wat ze willen. Merken die wel prioriteit geven aan livestreaming, zullen het gemakkelijk vinden om je volgers te stelen en te betrekken.


Mensen kijken er langer naar. Volgens Forrester bekijken gebruikers live video 10 tot 20 keer langer dan on-demand content. Dat betekent dat livestreams aanzienlijk boeiender zijn dan andere soorten inhoud, waardoor je een echte impact op je kijkers kunt maken en je veel meer tijd hebt om die allerbelangrijkste band met hen te smeden.


Jonge kijkers willen het. Bijna de helft van Gen Z kijkt live naar hun favoriete programma's op sociale media. Naarmate de tijd verstrijkt en jongere kijkers een steeds groter deel van de markt uitmaken, wordt er steeds meer vraag naar livestreams. Bedrijven die nu aan de slag gaan en een live video-aanwezigheid vestigen, zullen deze zeer voorspelbare trend voorblijven.


Het werkt goed met sociale media. LinkedIn Live-streams zijn sinds februari 2020 met 158% gestegen, een trend die ook op veel andere sociale-mediaplatforms wordt weerspiegeld. Livestreams zijn een geweldige manier om impact te maken op je volgers op sociale media en op grote schaal betrokken te zijn.


Live video is persoonlijk en bouwt relaties op. Een live-uitzending onder leiding van een echte persoon voelt intiemer en persoonlijker dan een vooraf opgenomen video of zoiets als een blogpost. Het biedt realtime interactie met de mogelijkheid van live Q&A-sessies en productdemonstraties.


6 sterke punten van livestreaming


1. Gebruikers consumeren inhoud op uw tijd, niet op hun tijd.

Het grootste en krachtigste voordeel van livestreaming is dat kijkers content op jouw tijd consumeren, en niet op hun tijd. Dit betekent dat u alleen omgaat met mensen die om u, uw merk geven en mensen die uw inhoud buitengewoon nuttig vinden. U target automatisch inhoud op de mensen die meer kans hebben om te converteren en u verder te volgen.

Geen enkel ander contentmarketingkanaal is in staat om te doen wat livestreaming doet.


2. Het is nog niet overvol

De geschiedenis herhaalt zich. Net als bij elk ander digitaal marketingkanaal, zal livestreaming zeer snel overbevolkt raken. Hoewel het dat punt nog niet helemaal heeft bereikt, wint het snel aan kracht en steeds meer mensen gebruiken het dagelijks.

Neem als voorbeeld de organische daling van het postbereik van Facebook. Tijdlijnen werden te competitief, dus Facebook moest hun algoritme aanpassen, waardoor slechts een klein deel van de mensen uw organische berichten te zien kreeg. Hetzelfde kan gebeuren met livestreaming.

Dus als u het benodigde publiek via live video wilt bereiken, moet u nu handelen.


3. Zeer gerichte niches bereiken

Zoals we eerder al schreven, vereist het bekijken van livestreams meer toewijding van je volgers, simpelweg omdat ze op jouw tijd moeten afstemmen, ongeacht of dit de beste tijd voor hen is of niet. Bijgevolg past deze bepaling een automatisch filter toe die niet-gerelateerde doelgroepen weghoudt.


4. Het is goedkoop

Als je erover nadenkt, is live streamen ongelooflijk goedkoop. De mogelijkheden zijn zeer uiteenlopend en de kwaliteit is professioneel. Je kan zelf kiezen hoe je streams eruit moeten zien, gaande van eenvoudig maar topkwaliteit, tot televisieniveau. Maar dan aan een fractie van de kostprijs van televisieprogramma’s.


5. Realtime betrokkenheid

Een van de grootste redenen waarom livestreaming continu een deuk in contentmarketing maakt, is het vermogen om realtime gebruikersbetrokkenheid te bieden en deel te nemen aan een direct gesprek met de influencer. Telkens wanneer u een blogpost leest, leest u het werk van het verleden.

Het biedt niet alleen realtime betrokkenheidsvoordelen voor gebruikers, het biedt bedrijven ook de mogelijkheid om live ondersteuning, Q&A-sessies en kantoorrondleidingen aan te bieden.


6. De mogelijkheid om inhoud opnieuw te gebruiken

Hoewel dit punt van toepassing is op vrijwel elke vorm van inhoud, kunnen livevideo's eenvoudig worden omgezet in andere vormen van inhoud, of het nu een gepubliceerde videotranscriptie op uw persoonlijke blog is, een infographic op Visual.ly of een gereproduceerde video op YouTube. Uw keuzes zijn onbeperkt.

Toch is het altijd raadzaam om inhoud opnieuw te gebruiken om het bereik van uw bericht te vergroten.

 

Wil je meer weten over de mogelijkheden van liverstreaming? Neem vrijblijvend contact met ons via info@de-firma.be